• 0
SLO | ENG

Potek ročne izdelave izdelkov

Keramika

Postopek dela se začne tako, da se na podlagi predloge – originala, skice ali modela, s postopki v modelarski delavnici izdelajo kalupi iz mavca, v katere se uliva tekoča glina. Proizvodnja temelji na uporabi kakovostne nemške bele gline v prahu, ki se jo po recepturi pripravi v zmes za ulivanje.

Mavčni kalupi imajo funkcijo, da iz tekoče gline nase vežejo vodo in tako se ob notranjih stenah kalupa tvori stena glinenega izdelka. Ko je izdelek dovolj suh in trden, se ga vzame iz kalupa. Temu sledi veliko ročnega dela: retuširanje, sestavljanje, lepljenje, dodajanje, odvzemanje ..., odvisno od posameznega izdelka. Vsak izdelek ima svojo specifiko, težave in izzive pri delu.

Po tem gredo izdelki na zračno sušenje. Pri glini je zelo pomembno pravilno sušenje, da se izognemo pokanju, zvijanju ipd. Ko so izdelki dovolj suhi, sledi ponovno – končno retuširanje (umivanje, brušenje) pred prvo peko. Prva peka se imenuje biskvitno žganje in poteka v temperaturnem območju med 950 °C in 1000 °C, v povprečju 9 ur.

Izdelki se po biskvitnem žganju v peči počasi ohlajajo vsaj še 12 ur, temu sledi glaziranje. Glazura je, poenostavljeno rečeno, tanek stekleni nanos na žgani glini, ki izdelku opredeli končni videz, trdnost, uporabnost ipd. Glaziranje je najzahtevnejši del procesa; odvisen je od mnogih dejavnikov, ki jih pogosto ne moremo povsem nadzirati. Še posebno pri efekt glaziranju, kjer gre za ustvarjalni, enkratni pristop. Pri glaziranju se uporablja tako rekoč vse postopke nanašanja: brizganje, pomakanje in nanašanje glazure s čopičem.

Po glaziranju gredo izdelki ponovno v peč na temperaturo med 1050 °C in 1100 °C, za približno 6 ur.
Če je potrebno, sledi še postopek zlatenja, kjer posebno tekočino, ki vsebuje tudi do 20-odstotni delež pravega zlata, s čopičem nanašamo na izdelek ali posamezne dele izdelka. Takšen izdelek gre ponovno v peč na žganje, pri nižji temperaturi med 700 °C in 800 °C.

Foto: Andrej Brezec

Potek ročne izdelave LISTA MIRU





Potek ročne izdelave LOTOSOVEGA CVETA


Porcelan

Porcelan kot tak ne obstaja v naravi, zato je toliko bolj poseben. Čar porcelana je v njegovi sestavi, kajti gre za kombinacijo različnih materialov, med katere sodi v večini kaolin. Mešanici se doda vodo in homogenizator. Naslednji dan je masa pripravljena za vlivanje. Za Kogojeve izdelke je uporabljen le tekoči porcelan, ki se ga nalije v mavčne kalupe. Po določenem času se porcelan odlije in kar ostane na notranjih stenah kalupa, tvori odlitek.

Odlitek se malo posuši in previdno vzame iz kalupa. Sledi retuširanje z gobico, čopičem in nožkom ter dodajanje, npr. ročaja (ko gre za skodelico). Izdelek se nato do konca posuši pred prvo peko na 930 stopinjah Celzija. Prvo peko imenujemo biskvitna peka. Biskvitni porcelan je zelo drobljiv in vpija vodo (je močno higroskopičen), zato po prvi peki sledi glaziranje. To pomeni, da se v tekočo glazuro za nekaj sekund potopi biskvitni izdelek. Poenostavljeno, glazura pomeni v molekule zmleto steklo z dodanimi topili in vodo. Ko se glazura na izdelku posuši, sledi druga peka na 1230 stopinj Celzija.

Pri skulpturah je postopek pečenja drugačen. Prva peka je namreč na nižjih stopinjah. Glazura pa je karakle (ang. crackle effect) in se peče na še nižjih stopinjah. Za glazuro karakle so značilne mikro razpoke. Gre za efektno glazuro, ki daje Kogojevim izdelkom značilen videz. Pri takšnih izdelkih se moramo izogibati stiku s tekočino, čistimo jih le s suho krpo.

V kolikor je izdelek delno ali v celoti pozlačen, sledi nanos tekočega zlata na glazirani izdelek s čopičem ali z brizganjem. Tekoče zlato vsebuje do 90 % kislin in topil, ki izgorijo pri tretji peki. Tako ostane na izdelku približno 10 % 18-karatnega zlata. Tretja peka poteka na 780 stopinjah Celzija.

Potek ročne izdelave izdelkov















Steklo
Večina steklenih izdelkov Oskarja Kogoja je izdelanih v Steklarni Rogaška, kjer že od leta 1665 gojijo mojstrsko tradicijo ročno izdelanega kristalnega stekla. Prav vsi izdelki so še vedno izdelani ročno, mojstrom steklarjem pa pri tem pomaga najsodobnejša tehnologija.

Ogenj, dim, vročina in parni hlapi so zagotovo tisti elementi, ki najbolje opišejo ustvarjanje teh izdelkov. Tu pa je še dekorativno brušenje, plemenitenje z barvo, gravuro in peskanjem …
Pihalci na steklarskih pipah oblikujejo žarečo kristalno talino in ji s pihanjem v ročno izdelane lesene kalupe dobesedno vdihnejo dokončno obliko. Vsaj 12 parov rok se dotakne vsakega izdelka preden se izoblikuje končna oblika za prodajo.

Potek ročne izdelave izdelkov


Kovina
Priponke so izdelane iz kovine ZAMAK (cinkova zlitina), ki se jo vliva v tlačni livarski stroj. Na hrbtni strani priponke je zakovičen žebljiček iz navadnega železa. Priponka je galvansko zaščitena s pozlato iz 18-karatnega zlata. Sponka za pripenjanje je iz pasivirane medenine. Sestavine niso alergene.

Brezplačen katalog

Naročite svoj brezplačen katalog, v katerem najdete umetniške izdelke Oskarja Kogoja.


> Naroči katalog
© 2019 Oskar Kogoj. Vse pravice pridržane. / Izdelava spletne strani: MMStudio